Hem / Tips & Fakta / Kvinnohälsa / Klimakteriedagen 2021 – Tema Benhälsa

Klimakteriedagen 2021 – tema benhälsa

Organisationen IMS – International Menopause Society – som står bakom den internationella klimakteriedagen, har valt att ägna årets tema till kvinnors benhälsa.

Tre kvinnor

Vad menas med benhälsa?

Skelettet och benen är levande vävnad med både blodkärl och nerver. Benet är tillräckligt starkt för att inte gå sönder om du faller och samtidigt lagom lätt så att du kan röra dig utan problem. Att ha en god benhälsa innebär att skelettets struktur och funktion hålls så bra som möjligt under hela vårt liv så att vi inte bryter benen och får frakturer om vi exempelvis faller.

Varför uppmärksammas benhälsan på klimakteriedagen?

Ben förnyar sig ständigt, gamla celler ersätts med nya och benstrukturen behålls intakt. Men, när kvinnan blir äldre och östrogennivåerna sjunker förnyas inte benet i samma takt som det bryts ner, vilket orsakar sämre benhälsa när kvinnan går in i klimakteriet och blir äldre. Eftersom livslängden blir längre och längre är det ett ökande problem världen över.

För kvinnor som befinner sig i och har passerat klimakteriet kan en sämre benhälsa inverka stort på den dagliga livskvaliteten. Möjligheten att leva ett självständigt, aktivt och friskt liv riskerar att försämras om man drabbas av nedsatt benhälsa. Därför är 2021 års tema för internationella klimakteriedagen just benhälsa.

Logga Internationella klimakteriedagen 2021

Råd och tips för en livsstil som främjar en god benhälsa

Trots att vi kvinnor inte har de bästa förutsättningarna finns det mycket vi kan göra för att inte drabbas av en försämrad benhälsa. Det går att både förebygga och att förändra sin livsstil. Så om du närmar dig klimakteriet, är mitt uppe i, eller har passerat klimakteriet följer här en lista på tips och råd för en bra benhälsa:

  • Se till att få i dig tillräckligt med kalcium. Kalcium finns i exempelvis mjölk, yoghurt och grönsaker med gröna blad. Om du tror att du inte får i dig tillräckligt med kalcium finns det i form av kosttillskott att ta. Det finns kosttillskott som innehåller enbart kalcium och det finns kosttillskott som även innehåller andra ämnen. Femarelle Unstoppable är exempel på ett kosttillskott som innehåller bl a kalcium. Läs gärna mer här.
  • Ät tillräckligt med D-vitamin! D-vitamin reglerar balansen av kalk i skelett och tänder. D-vitamin finns i fet fisk, såsom lax, sill och makrill. Ägg och kött innehåller också D-vitamin. Mjölkprodukter, växtdrycker, margarin och matfettsblandningar är vanligtvis berikade med D-vitamin. Solbestrålning på huden är också en viktig källa för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin. Trots en allsidig kost och utevistelse så riskerar vi att få i oss för lite D-vitamin. Livsmedelsverket skriver att det därför kan vara bra att äta extra kosttillskott som innehåller D-vitamin. Femarelle Unstoppable innehåller vitamin D3 som är ett D-vitamin som lätt tas upp av kroppen.
  • Öka mängden protein när du blir äldre. För personer över 65 år skriver Livsmedelsverket att proteinet bör bidra med 15-20% av energiintaget. Livsmedelsverket har gett ut en skrift om hur mycket protein som är lagom att äta – Protein – hur mycket är lagom (PDF:en öppnas i en ny flik).
  • Sluta röka.
  • Minska intag av alkohol.
  • Utsätt skelettet för belastning i form av exempelvis promenader i minst 30 minuter de flesta dagarna i veckan.
  • Träna både balans och styrka så ofta som möjligt.

Femarelle Unstoppable innehåller bl a Vitamin D3 som bidrar till bevarandet av normal benstomme.

Femarelle Unstoppable för kvinnan som passerat klimakteriet.

Köpställen

Femarelle, hormonfritt alternativ vid klimakteriebesvär

Du använder en gammal webbläsare

Gamla webbläsare har bara delvis stöd för ny teknik och ger inte webbplatsen en ärlig chans att leva upp till sin fulla potential. Du kan enkelt ladda ner en annan webbläsare som fungerar bättre. Här är ett axplock moderna webbläsare som fungerar bra!

Uppdatera min webbläsare

Jag vill fortsätta ändå